Apotheek – Huisartsenpraktijk Havelte – Havelte

Apotheekhoudende huisartsenpraktijk Havelte

Welkom op de website van de apotheekhoudende huisartsenpraktijk te Havelte. Hier kunt u informatie vinden over de praktijk, maar daarnaast ook het laatste medische nieuws en informatie over geneesmiddelen.

Belangrijke informatie omtrent het corona virus

Heeft u de huisarts nodig? Kom niet naar de praktijk maar neem altijd eerst telefonisch contact met ons op. Onze praktijk neemt maatregelen om verspreiding van het corona-virus tegen te gaan. Lees hier meer over corona maatregelen.

Uw Zorg Online App

Voor herhaalrecepten, e-consulten en het inzien van uw dossier kunt u gebruik maken van het patiëntenportaal en/of de app Uw Zorg Online. Wilt u weten hoe dit werkt? Of u aanmelden? Klik op deze link.

Snel naar

Huisartsenpraktijk Havelte
Koningskamp 2a 7971 AH Havelte

Apotheek

Informatie over de werkwijze van uw apotheek

Recept van de huisarts:

Medicijnen die u op het spreekuur van de arts krijgt voorgeschreven kunt u, indien voorradig, meteen meenemen.

Recept van de specialist:

Een recept van de specialist kunt u tijdens de openingstijden inleveren. Als de medicijnen in voorraad zijn kunt u deze meteen meenemen. Indien de medicatie niet voorradig is dan zal de assistente met u overleggen wanneer u deze kunt halen.

Eerste uitgifte:

Als u voor het eerst een medicijn krijgt voorgeschreven dan zult u deze meestal voor 2 weken meekrijgen. Verder krijgt u een zogenaamd begeleidingsgesprek, dit ziet u ook terug op uw factuur van de zorgverzekeraar.

Het begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel staat op uw nota als u een nieuw medicijn meekrijgt of als u medicijnen langer dan 12 maanden niet hebt gebruikt.

Het tarief is een vaststaand bedrag en is een vergoeding voor zorg die volgens de richtlijnen van de beroepsgroep verleend wordt. Deze zorg omvat onder meer:

  • controle of het voorgeschreven medicijn geschikt is voor u: bent u bijvoorbeeld niet allergisch of hebt een bepaalde ziekten waar het medicijn niet bijpast?
  • beoordeling of u het medicijn kunt gebruiken in combinatie met de andere medicijnen die u gebruikt
  • is de dosering juist en adequaat, bijvoorbeeld passend bij uw leeftijd, nierfunctie en gewicht?
  • staan alle relevante gegevens goed leesbaar op het etiket: voor wie is het medicijn, hoe moet het worden gebruikt? Eventuele extra informatie en waarschuwingen?
  • het gebruik, de werking en eventuele bijwerkingen worden aan u uitgelegd
  • er wordt schriftelijke uitleg over het medicijn meegegeven. Naast de bijsluiter krijgt u vaak ook nog extra informatie mee
  • er wordt gekeken of er extra medicatie moet worden meegegeven ter voorkoming problemen (bijvoorbeeld maagbeschermers bij NSAID’s of laxerende middelen bij opiaten)

Herhaalmedicatie:

Als blijkt dat u goed reageert op het medicijn dan kunt u het vervolg aanvragen. Zie voor uitleg  bij “herhalingsmedicatie”.

Magistrale medicatie:

Soms schrijft een arts iets voor dat niet kant en klaar te bestellen is. Dit moet dan speciaal bereid worden, wij laten dit doen bij een bereidingsapotheek. Dit neemt een paar dagen in beslag.

Central filling:

In onze apotheek wordt een groot deel van de bestelde medicatie bereid in een externe apotheek dit heet een central filling apotheek. Deze apotheek zorgt ervoor dat de medicatie wordt geëtiketteerd en wordt verpakt. Belangrijk om te weten is dat deze apotheek geen inzicht heeft in uw dossier.

Inleveren oude medicatie en gebruikte naalden:

U kunt medisch afval als medicatie en naalden (die niet meer wordt gebruikt of is verlopen) inleveren bij de apotheekhoudende huisartsenpraktijk. Wij verzoeken u bij het inleveren van uw oude medicijnen de doosjes te verwijderen! Dus alleen strips kunnen bij ons ingeleverd worden. Bij het aanleveren van medisch afval (bijv. gebruikte naalden) kunt u gebruik maken van een naaldencontainer, die u gratis bij de praktijk kunt ophalen.

Vergoeding teruggebrachte medicatie

Zodra de medicatie door ons aan u is verstrekt mogen wij het niet terugnemen, weer in het assortiment plaatsen en dan een nog een keer “verkopen”. Wij zijn verplicht dit te vernietigen. Wij kunnen dus de betaling aan ons of u zorgverzekeraar niet terugdraaien.